Az elektronikus ügyintézés bevezetéséről a 313/2012. (XI. 8.) Korm.rendelet intézkedik.
Elektronikus alkalmazások (jogszabály szerint):
- a) e-bírság
- b) e-építési
napló
- c) e-kezelõ felület
- d) e-statisztika
- e) e-szankció
- f) e-tanúsítás
- g) építésügyi
hatósági engedélyezési
eljárást támogató
elektronikus dokumentációs rendszer
(ÉTDR)
- h) építésügyi
monitoring (ÉMO):
településrendezési és
építésügyi feladatokat
támogató elektronikus térinformatikai
Országos Építésügyi Nyilvántartás (OÉNY) oldalán elérhető alkalmazások:
- Alkalmazások fül:
- 1. e-építési
napló (2013.07.01.-től)
- 2. keresés - helyrajzi szám szerint
(nincs feltöltve)
- 3. e-stasztika
- 4. e-tanúsítás
(tanúsítás
hitelesítéséhez kötelező a
használata)
- 5. ÉTDR
- Dokumentációs központ
fül (VÁTI Nonprofit Kft.,
Dokumentációs Központ):
- 1. Katalógus
- 2. Feltöltés
- Kapcsolatok fül:
- 1. Névjegyzék
(jogosultság ellenőrzés)
- Információ fül: Az
OÉNY rendszerében elvégezhető
feladatok leírás.
- 1. e-építési napló (2013.07.01.-től)
- 2. keresés - helyrajzi szám szerint (nincs feltöltve)
- 3. e-stasztika
- 4. e-tanúsítás (tanúsítás hitelesítéséhez kötelező a használata)
- 5. ÉTDR
- 1. Katalógus
- 2. Feltöltés
- 1. Névjegyzék (jogosultság ellenőrzés)
Belépési három lehetséges módja:
- 1.Ügyfélkapus (
Belépés ügyfélkapuval )
- 2.Tanúsítvány
alapú ( Belépés
tanúsítvánnyal )
- 3.Falhatalmazás alapú (
Belépés egyedi kóddal )
Ügyfélkapus belépés:
A területileg
illetékes kormányhivatalban
(okmányiroda) személyesen kell
regisztrálni. A regisztráció
során elkészül a
REGISZTRÁCIÓS NYUGTA, ami tartalmazza a
belépéshez szükséges
adatokat. A regisztráció során
rögzített jelszó két
évig érvényes, lejáratkor
meg kell újítani.
Online regisztrációval csak egy
hónapra érvényes
belépési jogot kaphatunk, -
korlátozott hozzáféréssel -
de a személyes regisztrációt
(hivatalban) megkönnyíti, mert az online adatokat
felhasználva készítik el a
regisztrációs nyugtát.
Tanúsítvány alapú belépés:
Az ÉTRD által használt elektronikus tanúsítvány alkalmazása szükséges. Ez - a költségei miatt - csak azoknak ajánlott, akik gyakran használnak e-aláírást.
Tanúsítványok telepítése:
Az ÉTDR elektronikus aláírásának ellenőrzéséhez az alábbi két tanúsítvány szükséges.
Felhatalmazás alapú belépés:
Egyedi kód alapú,
azaz meghatalmazás alapú
használatához a
felhasználónak előzetesen rendelkeznie kell azzal
az egyedi kóddal, melyet a tárhely
gazdájától vagy az
eljáró
hatóságtól kaphat.
Az egyedi kóddal történő
belépés ügyfelek
számára csak irat-betekintési jogot ad
egy konkrét folyamatban lévő ügyben.
Tárhelyet létrehozni, kérelmet
előterjeszteni ezzel nem lehetséges.
Az ÉTDR használata, belépés módja, feltöltések, hatósági eljárás elindítás.
Az elektronikus dokumentációs rendszerre PDF/A formátumú dokumentumokat kell feltölteni. Ez a formátum még nem elterjedt és a legtöbb program nem alkalmas az ilyen típusú mentésre (nyomtatásra), de létezik ingyenes konverter. A Bullzip PDF printer, A1 típusú mentésre alkalmas, ami megfelel az elvárásnak. Telepítés után létrehoz egy virtuális nyomtatót és az, megjelenik a nyomtatók listájában. A nyomtatási beállításokat a mentés után kell elvégezni a többi konverterrel ellentétben, amik a nyomtatás elindításakor adnak lehetőséget a beállításokra. Sok olyan program létezik, amelyek képesek a meglévő dokumentumokat konvertálni PDF/A formátumba, de ezeknek többnyire nem ez a fő funkciójuk és ennek megfelelően nem ingyenesek. Az áruk 30.000,- és 100.000,- forint között mozog, de számtalan hasznos alkalmazási lehetőségük van. Ilyen például a PDF formátumok visszaalakítása formázott szöveges, vagy vektoros (cad) rajzi dokumentummá.